Menulis pandai, mengajar boleh?

Jerry Cleaver bukan seorang novelis tetapi bukunya Immediate Fiction laris dibeli oleh calon novelis. Anggapan umum hanya novelis yang boleh mengajar menulis tidak benar katanya…..

Maxwell Perkins was a great editor who coached Hemingway, Fitzgerald, Thomas Wolfe, James Jones (From Here to Eternity), and Marjorie Rawlings (The Yearling), but never wrote a word of fiction in his life. Picasso would not talk about his painting, saying, “If I could put it into words, I wouldn’t paint it.” Klee, on the other hand, was not only a great painter but a great teacher. He taught and wrote and spoke volumes about how he painted and what he was trying to do in his paintings.

Betul juga. Seorang jurulatih bolasepak yang baik boleh meningkatkan prestasi pasukan sedangkan dia sendiri tidak pernah jaring satu gol seumur hidupnya. Pengalaman pahit manisnya dipersembahkan untuk bakal penulis:

This means that, with good guidance, you’ll develop ten times faster than you would working on your own or with bad coaching. The reason why 99 percent of all writers never publish, why people write for a lifetime and get nowhere, isn’t because they don’t try or don’t work hard or don’t write their hearts out or do what the “experts” tell them. The reason they don’t make it is because they haven’t been given the right tools. The tools they need to teach themselves to write. In the end, you must teach yourself, but there are a lot of ways to teach yourself. Some are quick and effective, and some take forever.

Katanya bakat menulis tidak sama dengan bakat bermain muzik. Untuk berjaya di dalam bidang seni muzik dan lukisan bakat semulajadi itu penting, tetapi, untuk berjaya sebagai penulis, ia boleh dipelajari dan dilatih.

The reason I can make such definite statements is that writing stories is different from the other arts. In music or painting, for example, you need some inborn talent to be successful, whereas no special talent is needed to write successful stories. The reason is that your life experience and life skills are also writing skills.

Tidak pula dinafikan pentingnya bakat, if you’re talking about the National Book Award or the Pulitzer Prize or the Nobel Prize, then talent makes a difference. But you don’t need that level of ability to write successful stories. What you have is plenty.

3 thoughts on “Menulis pandai, mengajar boleh?

  1. …”The reason they don’t make it is because they haven’t been given the right tools. “…

    Saya setuju sangat dengan ayat di atas. Inilah yang saya berikan kepada mentee2 saya, yakni “the right tools”… Dan saya gali dan peroleh “tools” itu dalam surah Yusuf.

  2. ya aku setuju……

    penyanyi termasyhur juga mungkin tiada skill mengajar novice untuk menyanyi.

    contoh, aku tidak akan mengharapkan jamal abdillah, ct nurhaliza mahupun saleem iklim untuk mengajar aku menyanyi untuk menjadi seorang penyanyi hebat.

    aku juga tidak mengharapkan mike hakkinen mahpun veteran F1 yang lain seperti michael schumacher untuk mengajar aku memandu kereta dengan baik dan berhemah…

    bagi aku setiap manusia dikurniakan oleh Allah hanya sedikit kelebihan.

    Jika kita sudah mempunyai kelebihan dalam sesetenagh aspek, maka aspek yang lain kemungkinan besar bukan hak kita.

    wallahualam…

    bukannya apa,…kadang2 aku terfikir bahawa kesempurnaan itu hanya milikNya.

    kemungkinan juga aku salah.

Leave a Reply

