Mati sudah seratus tahun, buku baru terbit

dumas-cavalier.jpgThe Count of Monte Cristo dan The Three Musketeers adalah antara bacaan saya sewaktu remaja yang cukup popular, kini dianggap evergreen. Hari ini nama Alexandre Dumas timbul lagi dan ada pula buku baru walaupun sudah meninggal 137 tahun lalu. Buku The Last Cavalier karya terakhir beliau hanya baru baru ini ditemui manuskripnya dan telah diterjemahkan ke Bahasa Inggeris oleh Lauren Yoder.

Intrik, balas dendam dan petualangan yang berakhir dengan kemenangan kepada pihak yang benar itulah antara elemen yang dijalin begitu rupa sehingga kesemua buku buku beliau mampu memberi kepuasan.

Previu Buku Google 


5 thoughts on “Mati sudah seratus tahun, buku baru terbit

  1. Kalau saya beli buku ini, saya takkan baca pada masa dibeli; akan tetapi saya akan lihat lukisan itu selamat 5 minit sampai cukup satu minggu. Lepas tu letakkan didalam rak buku sampai berabuk dan kertas bertukar jadi kekuningan. 3 tahun lepas itu baru saya baca…itupun kalau terjumpa balik.

    jujur punya kata.

    Tuan Moderator, ini buku untuk generasi remaja daaaaa….nanti saya previu buku yang jenis Tuan suka hehehe!

  2. Selamat Eiduladha Tuan Rastom. Malas nak baca buku yang teman dah tengok di layar karat Hollywood… bila depa nak hasilkan filem dari karya Melayu agaknya… Hikayat Inderaputera ke.. Amir Hamzah ke? Tuan Rastom tak minat?
    Selamat Eidul Adha Tuan Prof. buku mereka baru jumpa, mana ada dilayar perak lagi daaaaa….Saya nantikan sai-fai adaptasi dari Sejarah Melayu, mesti power!

  3. Count of Monte Cristo memang klasik.
    -Revenge Is Best Served Cold-

    Memang klasik ayat tu, Revenge is Sweet!

  4. Belum jumpa versi ebooknyer. 😦 Sesiapa ada berjumpa mintalah kongsi.

    Cerita ni trilogi. Bacalah dulu 2 cerita awalnye.

    Buat Nashr, tunggu Queen of Langkasuka (Queen of Patani) di cinema nanti. Cerita melayu tapi orang siam yang bikin!

  5. Maksud teman buku The Count of Monte Cristo dan The Three Musketeers tu.. Terima kasih sdr Hanif.. insyaAllah aku tengok punya. Aku sarankan peminat epik utk melihat The Legend of Suriyothai.. satu projek keluarga di raja Thai utk mendidik org Siam mengenai kehebatan sejarah Thai. Aku terpegun bila liha org Thai boleh mengarah movie cam ni.. producer kita sibuk layan cerita cam jelatang.. anak halal.. anak mami.. nana tanjung.. Hati Malaya?? Anyone…?

Leave a Reply

