15 thoughts on “Lunas makkel, yenna soldere?

  1. Samy bukan tak sedar diri….cuma dia terlebih sedar akan kepentingan duit, kuasa, pangkat, dan sewaktu dengannya….merana la hidup dia kalau dia tak perjuangan nasib dia. Sama la macam Politikus yang lain termasuklah dr parti pembangkang.

    Bahkan, amat dusta lah kalu pejuang politik tak memandang pada material yang akan diperoleh masa dia buat keputusan untuk sertai politik.

    Money came first then people….that’s the reality

  2. Tidak semua ahli politik gilakan pitih, ada juga yg betul-betul perjuangkan nasib rakyat. Sejarah telah membuktikan segalanya. Lihat contoh Tuan Guru Nik Aziz.

  3. Tapi perlu diingat, kalo seorang tu penuh dengan keimanan kepada Allah, duit tu dah tak penting baginya. Padanya hanyalah tanggungjawab yang akan di hitung kelak… ingat tu.

    Lainlah kalo ada yang tak percayakan hari akhirat….

  4. hehe…
    dah tahu sesetengah pemimpin dan the-whole-party pentingkan duit.
    Laaaagi mau sokong…?

    hehe..
    sah!! memang jenis otak B***L

    he..he.

    dalam urat-saraf mengalirlah darah pekat merah yang tak henti2 bertasbih
    bnl..bnl..bnl..bnl…bnl…bnl…bnl…bnl…bnl…bnl….

    he.he..

    p/s B***L maknanya Brutal!!!
    he..he.he.

  5. DEEYYYYY!!!!

    APPPAAA ITU DAKWAT PUN TARAK BOLEYYY GUNAA..????
    DEYYY CHITT!!! CHITT!!!! PORRAAAH…

    BIKIN TARAK SUPA ITU CAKAP!!

    DULU LAIN CAKAP. SKG LAIN CAKAP.
    CITTT PPOOOORAHH..

    ITU KALAU DAKWAT TARAK BOLEH GUNA..
    KASI INAI ITU JUGGGGA GUNA…

    ayoyoyo…Samyyy itu menang kasi busarrr jugaaaa..

  6. Salam Tuan Rastom yang dikasihi. Semoga dirahmati Allah swt. Sempena musim pilihanraya ini, hamba pohon diberi laluan untuk disiarkan tulisan ini.

    Dengan Jasa Baik dan Izin Tuan Punya Blog:

    Tok Him Seorang Pejuang! (Tribute to Datuk Paduka Ibrahim Ali)

    Apa yang orang tak pernah kata kepada Dato’ Paduka Ibrahim Ali?
    ‘Raja Katak’, ‘Putera Katak’, ‘Lompat Si Katak Lompat’ dan pelbagai cacian, maki hamun, umpat keji dan kata nista dilemparkan kepada Tokoh Pejuang Melayu ini.

    Saya telah lama memikirkan untuk menulis satu artikel tentang perjuangan beliau dalam politik, namun kekangan masa membatasi diri. Namun jika punya peluang saya akan menulis juga tentang kehebatan beliau sebagai seorang politikus yang tidak gentar berhadapan dengan sesiapa. Terlalu sedikit informasi berkenaan beliau di internet.

    Baik UMNO, PAS, DAP, MCA, MIC dan KEADILAN semua pernah merasa penangan berbisa beliau. Beliau seorang Tokoh Pejuang Melayu Islam yang “CAKAP LEPAS” dalam menyuarakan suara hati melayu. Digeruni serta dihormati oleh KAWAN & LAWAN.

    Namun didalam masa yang sama mempunyai hati yang baik, mengenang budi dan menghargai PERSAHABATAN dalam ertikata yang sebenar. Inilah yang pernah dirumuskan dalam satu buku biografi beliau yang pernah saya tekuni di satu masa dahulu. Tajuk buku itu ialah IBRAHIM ALI – Meredah Samudera.

    Setelah selesai membaca buku tersebut, sedikit demi sedikit perasaan benci, meluat dan menyampah kepada beliau hilang dengan sendiri.

    Selama ini banyak pihak yang menyangka beliau seorang ahli politik yang tidak mempunyai pendirian. Malah ada sesetengah pihak yang tanpa berfikir panjang sanggup menuduh beliau dengan melabelkan beliau sebagai Pengamal Politik Lalang tanpa menghargai sumbangan beliau didalam mempertahankan Hak Ketuanan Melayu didalam erikata sebenar (Bukan pakat main2 hunus keris dan cium macam sesetangah puak tu).

    Percayalah, sebenarnya keadaan politik semasa yang kebanyakkannya tidak berpihak kepada beliau; membuatkan beliau terpaksa mengambil sesetengah keputusan politik yang kurang popular dan membakar diri.

    Prejudis saya luntur dan mula memahami cara, sikap dan visi perjuangan beliau yang sanggup bermati-matian didalam mempertahankan Hak Ketuanan Politik Orang Melayu Islam ditanah air tercinta.

    SAYA TIDAK PERNAH MENGENALI DIRI BELIAU SECARA PERIBADI, namun Alhamdulillah; sedikit sebanyak saya mengenali pemikiran politik beliau.
    Dihempas badai mentera, dilambung ombak ganas, ditikam belakang…Tok Him terus handal meredah samudera.

    Seorang pejuang akan selamanya menjadi pejuang. Tidak pernah berhenti sehingga nafas yang terakhir.

    Ku dedikasikan post entry ini buat Dato’ Paduka Ibrahim Ali.
    Semoga Beliau “Berjaya merampas kembali kawasan PARLIMEN PASIR MAS, KELANTAN; pada pilihanraya kali ini”.

    Beliau seorang calon bebas tidak berparti (setelah dipecat oleh UMNO) yang bertanding diatas tiket PAS, dengan budi bicara Tok Guru Nik Aziz. Mungkin beliau serik dalam permainan “tikam belakang” politik kepartian, menyebabkan beliau sukar untuk join PAS. Atau barangkali mungkin beliau mahu bebas bercakap dan menyuarakan pandangan tanpa takut terbatas sebagai etika dan displin didalam sesebuah Parti Politik. Segalanya berkemungkinan.

    Tidak mengapa…sekali Tok Him melangkah…Pantang Undurrr!

    Aku Salut kamu wahai pejuang!

    Tuan Sheikh Mudratur al Khilji deobandi.

    Tok Him memang masih bersemangat tetapi seperti yang Tuan Sheikh al Deobandi sendiri pun tahu bahawa setiap tahun ada ciri ciri baru dan lebih menarik dipasangkan pada model model DSLR. Malangnya Tok Him masih menggunakan Nikon SLR tahun 80’an..yang tak memungkinkan beliau memanupulasi grafiks dengan Photoshop terkini yakni CS 3.

  7. errr..hehe..
    SALAM!!! tetuan elmoderator..

    beg to differ,

    ntahla..
    pasal isu Ibrahim Ali tu aku rasa dah lama sangat. tak sudah-sudah.

    dari perspektif pandangan tidak-matang aku, aku tidak pernah suka pada cara beliau. Mungkin tok-guru Elrastom suka (tapi itu lantak dia la.. hehe…)

    mungkin cara beliau seperti Ludah-kahak-ke-Langit kena pada muka sendiri.
    iaitu lebih kurang macam-penulisan aku-juga ler yg mengutuk diri sendiri.

    tapi yang bezanya, beliau bercita2 besar hendak menjadi seorang pemimpin.
    AKU TIDAK.
    aku hanya blogger-tempelan.

    Kalau beliau keluar sebarang kenyataan yg bukan-bukan. Nescaya akan kena kutok jua..
    tp kali ni, pandai pula dia senyap.
    mungkin beliau ambil sikap allergic pada pemberita kot..

    he.he.he.

    Politikus seperti juga komoditi yang ada tarikh luput. Sheikh Abraham Ali nampak macam bagos tetapi sudah expired. Seorang pemimpin bukan saja perlu kelihatan bercakap pandai dan bersyarah, tetapi mesti ada vision dan bahu membahu dengan semangat zaman yakni orang Jerman kata Der Zeitgeist

  8. Salam Lebai Rasom & Ustaz el hakim

    aku terima pelabagi pandangan dengan hati terbuka. Namun aku juga berpendapat SLR tahun 80’an walaupun mannual nilai estetika nya lebih tinggi. Besinya lebih padu. Buatan Japan, bukan China made seperti DSLR sekarang.

    Yang paling penting SLR’ 80’an tahan lasak, jatuhlah terhentak 10 kali sekalipun….dia punya Print Out Qualituy tetap sharp.

    Dan itulah Tok Him…yang mereka gelar Al -Kataki

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s