Sosiologi Melayu dan Sumpah


Video ini saya perolehi daripada blog Adihamka. Ramai yang sudah muak dengan isu sumpah Sumpah Saiful namun, penjelasan Dr Danial ini jelas membayangkan bahawa dikalangan kita sudah ada sub-mazhab. Mazhab yang mudah percaya dengan sumpah dan yang tidak. Pakar sosiologi Dr El Hakim dengan tepat mendefinasikannya sebagai “golongan
yang mensyariatkan bahawa sumpah adalah suatu mekanisme pelepas dosa yang boleh digunakan sewenang-wenangnya untuk melarikan diri dari tuduhan.”. Anda tergolong di pihak mana?

9 thoughts on “Sosiologi Melayu dan Sumpah

  1. alhamdulillah.

    harap mereka yang mendengar ceramah ini terbuka minda. hukum Islam itu rasional dan jelas bagi mereka yang terbuka jiwanya.

  2. tun elrastom,

    yang paling perit sekali

    mengapa tiba-tiba kerajaan berkehendakkan cara Islam iaitu bersumpah.?

    tetapi dlm masa yang sama,
    pelaksanaan hukum hudud tidak hendak pula.

    Dalam keadaan terdesak ini, aku dapat melihat key-figure dalam umno ini telah mengisytiharkan seolah-olah ALLAH SWT itu dia punya sa-orang.

    dengar saja ceramah dan kempen mereka di TV.

    kejap2 ALLAH SINI.
    kejap2 ALLAH SANA.

    BERCAKAP SKIT, ALLAH.
    BERCAKAP BANYAK ALLAH.
    BERCAKAP 2-4 PERKATAAN PUN ALLAH.

    KALAU BOLEH SEBELUM PILIHANRAYA ini ORANG umno sebok sangat dengan ALLAH mereka.

    pantang jumpa microfon baik di mesjid mahupun turun berkempen.

    asyik-asyik ALLAH. ALLAH ALLAH.

    Bila dah menang selesa dalam piliharanya (umno)

    ALLAH ntah ke mana
    sumpah, lian ntah ke mana

    ALMARHUM…

  3. OK klau sumpah tu bole buat main2 so xyah sumpah…
    Tp ingt dlm Islam pn dsuruh bersumpah….
    Kalau tak tak de la word SUMPAH…

    ISLAM ni mudah…..
    Ala…. if anwar betul…… why not pg sumpah… not take an 1 hour pn…..

    so lpas tu…. xder la nk kecoh2 dia ni salah dia ni betul….

  4. zul,

    kalau aku, aku pun tak nak bersumpah.
    dah terbukti tak ada saksi pun yang nampak aku meliwath.

    dan aku pun ada alibi pada waktu itu. So buat apa nak bersumpah?

    Ulama’ yang muktabar pun menasihati aku supaya jangan bersumpah kerna sumpah itu tidak betul dengan syarak.

    sila refer dengan Ulama’.
    jgn refer dgn suratkhabar.

    kalau asyik bersumpah jer. Lama2 jadi sumpah-sumpah.

    Burok benor ghuper..

  5. DEAR ELRASTOM,

    RAMLANG PORIGI yang kita kutok dulu sebenarnya MEMBER kita semua laa….. !!!

    Ramlan porigi tu sahabat kita dan dahpun disahkan oleh TGNA.

    Kita semua silap target.

    haha!

  6. TUN DR. ELRASTOM DI HORMATI SEKALIAN,

    Tiada gunanya aku marah. Sebab Pada mulanya aku pun berpendapat seperti engkau jua.

    TETAPI cuma AKU malas untuk ambik tahu pasal PORIGI.

    Bukannya sebab apa,

    Nama beliau begitu menghilangkan minat aku untuk memperkatakan tentangnya.

    Lagipun beliau tiada popular. Hanya imam kecil saja yang jua tidak lekang daripada berbuat silap seperti aku juga.

    haha.!!
    Yang pentingnya PADIYAPPA!!!

    bukannya porigi

  7. tun elrastom,

    berikut adalah pengakuan el imam ramlan porigi di khalayak ramai tentang penipuan kerajaan sehingga beliau terheret dalam isu persumpahan saifool-liwath tersebut.

    kalau nak kira orang yang melihatnya, SATU-DAERAH SUDAH PUN TAHU..

    klik link di bawah tentang PENGAKUAN RAMLAN PORIGI

    OFF TOPIC :
    Aku sungguh berharap agar EL-BASHIRAH dapat berkahwin dengan si-SAIFOOL liwath itu supaya kedua-dua mereka berada dalam ketenangan..

    haha…

Leave a Reply

