Evolusi aplikasi web

Tetuan Elhakim menyebut akan kewujudan Twitter.com dan mengaitkan kemuraman blog ini dengan populariti aplikasi yang juga dikenali sebagai microblogging yakni Twitter. (terletak di twitter.com).

Apa yang boleh saya komen tentang hal ini? Berbondong bondong para pengguna meninggalkan aplikasi lama seperti blog (facebook masih boleh bertahan) untuk bergerak aktif di dalam aplikasi baru?

Pertama. Setiap aplikasi baru akan memudahkan, meringkaskan dan membuat manusia malas. Malas membaca, malas menulis (twitter hadkan isi kepada 104 aksara) Tulis pendek pendek dan pembaca pun sekadar sepintas lalu membaca, seperti membaca SMS.

Walaupun twitter nampak seolah olah berjaya menarik pengguna untuk meninggalkan aplikasi yang dikatakan oldskool ini, para pengguna blog tentunya dapat membedakan fungsi twitter yang ala SMS itu dengan blog yang memuatkan bahan tulisan yang melengkapi sesuatu hujah tentang sesuatu mauduk. Maka sebenarnya twitter itu tidak boleh menggantikan fungsi blog. Ia sepatutnya dilihat sebagai pendokong atau complement kepada blog atau situs web yang bisa memuatkan bahan tulisan yang lebih luas dan panjang ruang hujahnya.

Kembali kepada komen Tetuan Elhakim al Barakbaha betapa blog ini semakin bersawang, sayugia diingatkan bahawa ia bersawang dengan satu tujuan dan matlamat, yakni untuk memberi ruang kepada tuan empunya blog dan para pengunjungnya berehat seketika. Wallahuaklam!

3 thoughts on “Evolusi aplikasi web

  1. dear tetuan elrastom el-hujja fil gujeratil islami

    jika diumpamakan seseorang wanita itu dengan sebuah blog. maka sudah lama dia memasakhkan sang-blogger itu.

    maka bolehlah sang blogger itu berehat.

    hehe..

    (maka tergelak lah el-basyeeeeeeraahhhhhh)

  2. hurm ye la tu, blog tu ‘mainan dunia’. tu yg betol la korang….:p

    tp tak pe gak twitter format sms pon abg mat, tak der sakit jari menaip kt tepon, kalo taip panjang2 abis kredit sume tu.

    kalo nk panjang2 dan berilmiah bace tesis ler tak gitu…huhuhu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s